Sterk Troch Kjeld

Kracht van koude-training

Hoe zorg je er voor dat je niet op kijkt tegen een koude douche of bad? Sterker nog: Hoe kun je zorgen dat je alleen nog koud water gaat gebruiken? Ik hoor je denken: “Waarom zou ik dat überhaupt willen en wat levert me dat op? Alleen de gedachte levert me al stress op en ik wil juist minder stress!”

Vanuit de wetenschap zijn de positieve effecten van koude-training inmiddels bewezen en er zijn verschillende methoden die hetzelfde doel nastreven: nl: verbetering immuunsysteem.

Je blootstellen aan extreme kou moet je trainen zoals een (top)sporter ook moet trainen om een maximale prestatie te leveren. Want heb je een mindere gezondheid door bv: hoge bloeddruk of hartklachten, dan is het niet verstandig om je lichaam maximaal te testen en kan het juist gevaarlijk zijn


Wat kan koude mogelijk voor jou betekenen:

  • Verkleint kans op hart -en vaatziekte. ​​ (doodsoorzaak nr.1 in Nederland)

  • Geeft een energy-boost en vermindert stress.

  • Verbetert stofwisseling. (Metabolisme)

  • Verbetering warmteregeling.

  • Verbetering weerstand.

  • Verbetering mentale weerbaarheid.


It giet wèr oan!

Start nieuwe seizoen 2022/2023


14 oktober 2022 gaan we weer starten en gaan we ons weer voorbereiden op een intense Oerprikkel.

Op woensdagavond 12 oktober zal ik om 19.30 uur een info-avond organiseren.

Locatie: Tolbrugschans recreatie-Oldeberkoperweg 70 te Oudehorne

Locatie koudetraining

Ten zuiden van Oudehorne en Nieuwehorne loopt het kanaal de Tjonger.

Komend vanuit Oudehorne ligt voor de Tjongerbrug aan de rechter kant recreatie Tolbrugschans. Hier heeft men een aftakking van de Tjonger gecreërd die ideaal is om in aanraking te komen met het "koude" water.

Iedere zondagmiddag en vrijdagmiddag om 17.00 uur bereiden we ons voor door middel van een warming-up zodat we een goede voorraad warmte hebben voor een korte koude prikkel.

Mogelijk starten we op woensdagmorgen ook met een groep. Nadere info volgt.

Na afloop, onder genot van warme drank, delen we ervaring met elkaar en gaan we energiek het weekend in of sluiten we de dag af.

Ook benieuwd wat koude voor jou gezondheid kan betekeken?

Neem contact op me op telefoonnummer: 06-16526273



Er bestaat geen oefening ter wereld die zoveel positieve gezondheidseffecten heeft als een kleine minuut zwemmen in ijskoud water. Je immuunsysteem wordt wakker geschud, je doorbloeding en metabolisme worden enorm gestimuleerd en je hormoonhuishouding krijgt een boost. Het enige wat je nodig hebt is een beetje discipline en actiebereidheid om jezelf te zegenen met een helend bad in ijskoud water. (bron: winterzwemmen.nl)


Oost Europese/Syberische traditie:

Bij de Oost-Europese traditie van ‘harding met kou’ (koude training) staat de gezondheid bovenaan en is de ambitie om lang te zwemmen van ondergeschikt belang. Kenmerkend is dat je lichaam eerst warm moet zijn voordat je de kou in gaat. Een sauna of een fysieke warming-up geeft een beschermende voorraad warmte. Met een koud lichaam gaan zwemmen geeft risico’s voor o.a. hart, nieren en gewrichten. Wetenschappers benadrukken het belang van kort zwemmen en de risico’s van te lang zwemmen. Verder is kenmerkend dat je blijft zwemmen en niet stil gaat zitten in het water. Door te bewegen in het water is de koudestress en daarmee het gezondheidseffect groter.

(bron: winterzwemmen.nl)

De Fitte Frisse Fries:

Wij Friezen voelen ons gezond. Sterker nog, we voelen ons gezonder dan de rest van Nederland! Dat is mooi, maar ondertussen is de helft van de volwassenen te zwaar, doen veel kinderen niet aan sport en is Fryslân in de ban van corona. Wij maken van deze gezondheidscrisis een kans. Samen voor de Fitte Frisse Fries!

Het team achter de Fitte Frisse Fries, bestaat uit coaches met verschillende specialisaties. o.a: slaap, voeding, beweging, koude training, stress, ontspanning en ECO-Coaching.

Logo Sterk Troch Kjeld

In samenwerking met ALRO-Concepts uit Gorredijk heb ik een eigen logo ontworpen.

www.instagram.com/sterktrochkjeld

Volg me op Instragram voor meer inspirerende foto's.