De Fitte Frisse Fries

Wês in fitte fries

Wij Friezen zijn een gezond volkje. Tenminste, zo voelen wij ons. We voelen ons zelfs gezonder dan de rest van Nederland! Dat zegt althans de Gezondheidsmonitor van de GGD. Dat is mooi. Maar ondertussen vergrijst onze provincie wel. En de helft van de volwassenen is te zwaar. Bovendien doen veel kinderen niet aan sport.

Toch kunnen we best gezonder worden. De Friese kracht is veelzijdig. We hebben rust en ruimte. We zijn verbonden met elkaar en met het landschap. We hebben onze eigen cultuur en identiteit. En we voelen ons veilig. Daar komt nog iets heel anders bij. Friezen nemen graag zelf het heft in handen. Ze hechten meer aan goede gezondheid dan aan geld en status. Ze willen graag zelf problemen oplossen en volgens het Fries Sociaal Planbureau vinden Friezen zeggenschap belangrijk.

Er zijn gebieden in de wereld waar veel mensen in goede gezondheid heel oud worden. Deze zogeheten ‘Blue Zones’ bevinden zich in Italië, Griekenland, Japan en Amerika. Onze leefstijl bepaalt voor 90 procent onze levensverwachting. Door het maken van de juiste keuzes blijven we gezond. Zeker in deze tijden van corona is een goede gezondheid van groot belang. Daarmee kunnen we (covid) virussen weerstaan. Dit geldt voor ouderen en andere kwetsbare mensen met bijvoorbeeld overgewicht, diabetes type 2 en een verzwakte afweer.

Om gezonde keuzes te maken en tot gezond gedrag te komen is juiste informatie nodig en steun om echt aan de slag te kunnen gaan. Deze uitdaging gaan we graag samen met u aan. It giet oan! Wees een fitte Fries. Wês in fitte Fries! Wij willen de Friese kracht en de succesfactoren uit de Blue Zones bundelen. Om iedereen fit en vitaal te maken zetten we in op de leefstijlgebieden: doelen stellen, beweging, samenzijn, ontspanning, voeding en slapen. Wij willen van Fryslân een Blue Lân maken.




Tjalling van den Berg

ECO-coach

06-22809506

Johannes Krol

slaapkracht

06-11854279


Roelina Banga

Oervoeding

06-46735581


Geart de Jong

Sterk Troch Kjeld

06-16526273




Johan en Lotte van Studio Seauton

Studio Seauton

06-46016677

Caroliene Lemstra

Lemstraleefstijlcoach

06-22533807



Geert Teitsma

Positieve Gezondheid

06-12504136

Kracht van bewegen.

We worden met zijn allen steeds ouder in Nederland,maar hoe worden we ouder? Gaan we nog fris en fruitig door het leven of met beperkingen/aandoeningen?

Om fris en fruitig oud te worden is bewegen van belang.

Liefst 150 minuten matig intensief per week! Maar van weinig bewegen naar bv. 15 minuten per dag levert al een enorme winst op.

Wat kunnen we dagelijks doen?:

  • Wandelen

  • Fietsen

  • Zwemmen

  • Balansoefeningen

  • Meedoen met NL in beweging op TV

Door te bewegen verklein je de kans op:

  • Dementie

  • Overgewicht

  • Hart en vaatziekten

  • Suikerziekte

  • Depressie en angststoornissen

  • Valrisico en verlies spiermassa


Kracht van slaap.

Slapen is lang onderschat in de medische wetenschap terwijl steeds meer mensen last krijgen van slapeloosheid. Ze kunnen moeilijk inslapen en doorslapen of zijn vroeg wakker.

Als je niet goed slaapt ontregelt je lichaam en kun je overdag niet functioneren, ontstaan ziektes zoals diabetes type 2, obesitas, depressie en verzwakt je weerstand.

Slaap als Medicijn

Slaap zorgt elke nacht voor herstel van je lichaam om weer fit aan de nieuwe dag te beginnen. Na een goede nachtrust ben je uitgerust en vol energie. Je hoofd is helder en je hebt zin in de dag. Je ziet problemen als een uitdaging. Je lichaam is beter beschermt tegen ziektes en infecties zoals Covid.

Enkele tips :

  • Drink geen koffie na 14:00 uur

  • Beweeg overdag buiten (elke dag 30 minuten)

  • Ga op een vaste tijd naar bed en van bed

  • Neem 1 uur voor je naar bed gaat een warme douche en ontspan

Kracht van doelen stellen.

Zonder doelen een doelloos leven. Mensen zonder doelen worden vaak somber en raken in een isolement.

Doelen geven motivatie en focus. Je weet waar je naar toewerkt en je eindpunt is concreet. Doelen helpen bij je ontwikkeling. Je leert vooruit te kijken, te plannen en goed naar jezelf te kijken.

Doelen geven doorzettingsvermogen. Kijk naar die stip op de horizon, dat geeft je moed om door te zetten.

Doelen geven Betekenis

Betekenis leidt tot actie. Je zet je talent in om je doel te halen. Het is belangrijk om doelen te stellen die uitdagend en positief zijn. Wij helpen je hier graag bij met het stellen van prikkelende vragen.

  • Waarom wil je dit (als organisatie) bereiken?

  • Hoe ga je dit (als organisatie) bereiken?

  • Wat wil je (als organisatie) bereiken?

Kracht van oerprikkel "kjeld"

Vanuit de wetenschap zijn de positieve effecten van oerprikkels inmiddels bewezen. Blootstelling aan een combinatie van honger, dorst, hitte en kou maken ons sterker. Kom uit je comfortzone!

Er zijn verschillende koude-methoden met als belangrijkste doel om je immuunsysteem te versterken.

Koude als medicijn

Je blootstellen aan extreme kou moet je trainen zoals een sporter ook moet trainen om een maximale prestatie te leveren. Met deskundige begeleiding zorg je voor een goede opbouw en dosis kou die bij jou past.

Koude-training zorgt voor:

  • Beter immuunsysteem

  • Kleiner risico op hart -en vaatziekte

  • Betere stofwisseling

  • Betere warmteregeling

  • Grotere mentale weerbaarheid

  • Energy-boost en vermindert stress

Kracht van positieve gezondheid.

Mensen zijn niet hun aandoening. Toch focussen we er doorgaans wel op. Alle aandacht gaat uit naar de klachten en gezondheidsproblemen en hoewe die kunnen oplossen.

Positieve Gezondheid kiest een andere invalshoek. Het accent ligt niet op ziekte, maar op mensen zelf, op hun veerkracht en op wat hun leven betekenisvol maakt.

Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies en ontwikkeld door Machteld Huber. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.


De 6 pijlers van Positieve Gezondheid zijn:

  • Lichaamsfuncties – Ik voel me gezond en fit

  • Mentaal welbevinden – Ik voel me vrolijk

  • Zingeving – Ik heb vertrouwen in mijn eigen toekomst

  • Kwaliteit van leven – Ik geniet van mijn leven

  • Meedoen – Ik heb goed contact met andere mensen

  • Dagelijks leven – Ik kan goed voor mezelf zorgen

Positieve Gezondheid omvat zowel een visie op gezondheid als een methode om te ervaren hoe mensen hun eigen gezondheid ervaren. De brede invulling van gezondheid is uitgewerkt in zes dimensies. Die zijn voortgekomen uit onderzoek naar wat mensen zelf verstaan onder gezondheid. Zij blijken niet alleen lichamelijke gezondheid belangrijk te vinden, maar bijvoorbeeld ook zingeving, meedoen en kwaliteit van leven.

Het spinnenweb beschrijft de zes dimensies en bijbehorende aspecten. Met het spinnenweb kunnen mensen hun eigen gezondheid in kaart brengen. Ook is het een gespreksinstrument om uit te wisselen hoe hun eigen gezonheid ervaren.

Check de website: mijnpositievegezond voor meer informatie of www.iph.nl



Kracht van oervoeding.